JADE HEALTH Közös fellépés az egészségért a demencia ellen
Projekt cím |
Közös fellépés az egészségért a demencia ellen |
Projektazonosító |
101183247 |
Támogatási szerződés azonosító |
101183247 — JADE Health — EU4H-2023-JA-3-IBA |
Projekt cím angolul |
Joint Action addressing DEmentia and HEALTH |
Rövid projekt név |
JADE Health |
Támogató program |
EU4Health |
Támogatás a programból (Pénznem) |
EUR |
Támogatás a programból (összeg) |
4 499 999.98 € |
Projekt teljes költségvetése (összeg) |
5 625 000.00 € |
Az OKFŐ-re jutó támogatás a programból (teljes összeg) |
267 452,06 € |
Az OKFŐ-re jutó támogatás a programból (%) |
213 961,65 € (80%) |
Az OKFŐ-re jutó hazai társfinanszírozás |
% |
Az OKFŐ által biztosított önerő intézményi forrásból (%) |
53 490,41 € (20%) |
Támogatást igénylő |
FUNDACION PARA LA FORMACION E INVESTIGACION DE LOS PROFESIONALES DE LASALUD DE EXTREMADURA (FUNDESALUD) |
Főkedvezményezett |
FUNDACION PARA LA FORMACION E INVESTIGACION DE LOS PROFESIONALES DE LASALUD DE EXTREMADURA (FUNDESALUD) |
Konzorciumi partnerek száma összesen |
17 konzorciumi partner (BEN), 22 kapcsolt szervezet – AE, 8 társult partner – AP) |
Projekt megvalósításának tényleges kezdete |
2025.01.01. |
Projekt fizikai befejezésének határideje |
2027.12.31. |
Projekt fizikai befejezésének tényleges határideje |
2027.12.31. |
Háttér |
Jelenleg a világ népességének 9%-a 64 év feletti. Az Egyesült Nemzetek Szervezete (ENSZ) előrejelzése szerint 2050-re az idősödő népesség aránya 16%-ra fog növekedni, ami azt jelenti, hogy minden hatodik ember 64 év feletti lesz (forrás: UN 2019; Yang, Zheng és Zhao 2021). Ahogy nő a várható élettartam , az öregedés folyamata egyre több kihívást hoz magával. . Az idősebb korosztály egyre inkább ki van téve a függőséget okozó betegségek kockázatának.. Az önállóság megőrzésének nehézségei, valamint a társadalmi elszigeteltség egyre aggasztóbb társadalmi jelenségek. A nem fertőző betegségek (NCD), és köztük például a demencia, amely a hetedik leggyakoribb halálok és az időskori kiszolgáltatottság egyik legfőbb oka, globálisan az egyik legsúlyosabb közegészségügyi probléma, amely egyaránt fokozott gazdasági és társadalmi terheket ró az országokra és a családokra. A demencia jellemzően az idősebb korosztályt érinti és aránya nő az életkor előrehaladásával. Különösen az alacsony és közepes jövedelmű országokban figyelhető meg növekvő előfordulása. A demencia egy tünetegyüttes, amelynek a hátterében minden esetben agyi elváltozások állnak. A tünetek magukba foglalhatják a memóriazavart, a gondolkodást a problémamegoldó képesség és a nyelvi készségek leépülését. Ezek jelentősen korlátozzák az érintettek mindennapi életét. Az említetteken túl bekövetkezhetnek a kedélyállapotot és a viselkedést befolyásoló változások is. Az Alzheimer-kór a leggyakoribb demenciát okozó neurológiai rendellenesség, az esetek 60-70%-át teszi ki. De számos betegség okozhat demenciát az Alzheimer-kóron kívül, mint például a stroke. Jelenleg világszerte több mint 55 millió ember él ezzel a betegséggel, és évente közel 10 millió új esetet diagnosztizálnak. Az OECD becslése szerint 2030-ra 13,4 millióra, 2050-re pedig 18,7 millióra emelkedik a demenciában szenvedők száma Európában (forrás:WHO, 2017). Az Európai Bizottság 2023-ban adott ki egy közleményt a mentális egészség átfogó megközelítéséről. Ebben arra ösztönzi a tagállamokat, hogy támogassák a mentálisjóllétet,lis , különös tekintettel a megelőzésre és korai beavatkozásra. Emellett hangsúlyozzák a korai beavatkozás szükségességét, a mentális egészséggel kapcsolatos kapacitásépítést, a multidiszciplináris megközelítési módszertant, a mentális egészség valamennyi szakpolitikába történő integrálását és a mentális betegségekkel élőkkel szembeni megbélyegzés és előítéletek csökkentését. |
A projekt általános célkitűzései |
A JADE Health közös fellépés fő célja, hogy mind társadalmi, mind az egyének szintjén a demencia és más neurológiai rendellenességekhez köthető betegségek csökkentésével előmozdítsa az EU tagállamok egészségügyi ellátórendszereinek fejlesztését, valamint a fenti betegségek megelőzése és korai felismerése érdekében biztosítsa az érintett betegségcsoportokról szóló ismeretek oktatását és széleskörű terjesztését a hozzátartozók, az ápoló szakemberek és más szereplők számára. A JADE Health széles körű lefedettségét 17 uniós ország és 47 partner biztosítja. Az együttműködés fokozása érdekében a JADE Health világos stratégiát követ, maximálisan kihasználva a tanulságokat, bevonva az érdekcsoportokat, és elősegítve a módszertani megközelítések integrációját és fenntarthatóságát. A projekt partnerek 44 pilot projekt keretében kívánják a legjobb gyakorlatokat hasznosítani. A projekt átfogó megközelítést alkalmazva foglalkozik a demencia teljes spektrumával. Célja a betegségről szóló ismeretek, a megelőzés, a korai felismerés, kezelés és gondozási módszerek megismertetése és a demenciára vonatkozó adatok elérhetőségének javítása az egészségügyben. Emellett olyan átfogó és összetett szempontokkal is foglalkozik, mint például az ellátásokhoz történő egyenlő hozzáférés, az egészségügyi méltányosság előmozdítása, a hátrányos helyzetűcsoportok igényeinek kielégítése a társadalmi, kulturális és etnikai sokszínűség biztosításarévén. Mindez a bevált, bizonyítékokon alapuló legjobb gyakorlatok megosztásával, a hosszú távú fenntarthatósági szempontok érvényesítésével és a kiválasztott „Egészségesebb együtt” eszközkészlet elsődleges prioritásaival összhangban kívánja végrehajtani. A JADEHealth-benalkalmazandó módszertan nagy hangsúlyt fektet majd a megelőzésre és a korai felismerésre, és kiterjed egy - a legkorszerűbb technikákat ötvöző - új diagnosztikai és kezelést segítő modell bevezetésére. A konzorciumot a spanyol FUNDESALUD Alapítvány koordinálja, mint vezető partner, Magyarországról az Országos Főigazgatóság (OKFŐ) mellett az Észak-budai Szent János Centrumkórház kapcsolt szervezetként (Affiliated Entity – AE) vesz részt az együttes fellépésben. |
Rövid /Közép/ Hosszú távú célok |
Rövid távú célkitűzések: · Ismeretek terjesztése az EU-ban bevezetendő személyközpontú új gondozási modellekről, továbbá a szakpolitikai döntéshozók érzékenyítése a demencia problématerületére · Demenciára vonatkozó Információk begyűjtése, a helyi szükségletekre/környezetre, a legjobb gyakorlatokra/beavatkozásokra vonatkozóan, valamint az egészségügyi műveltség növelése a demenciával kapcsolatos ismeretek terjesztése, a demencia kezelésével kapcsolatos adatok elérhetőségének és minőségének növelése, a szűrés, a korai felismerés és az integrált betegutak terén. · A helyi, nemzeti és nemzetközi érdekeltek (stakeholderek) hálózatainak megerősítése · Az uniós tagországok érzékenyítése arra, hogy felismerjék az együttműködő és integratív módszertan hozzáadott értékét · A demenciára és a nem fertőző betegségekre (NCD-k), vonatkozó egészségügyi ismeretek és tudatosság növelése, az adatok hozzáférhetőségének és minőségének javítása, a demencia szűrésére, korai felismerésére és az integrált betegutakra vonatkozó információk bővítése - különböző szinteken és környezetben (egészségügyi szakemberek, politikai döntéshozók, az általános lakosság, különösen veszélyeztetett társadalmi csoportok, munkáltatók körében). · A konzorciumi tagok ismereteinek bővítése a kommunikáció, a tudomány és a szakpolitika közötti kölcsönhatások, valamint a pilot projektek tervezése, végrehajtása, nyomon követése és értékelése terén, annak érdekében, hogy politikai szinten nagyobb hangsúlyt kapjon az egészségügyi ellátások hozzáférhetősége terén tapasztalható egyenlőtlenségek csökkentése Középtávú célkitűzések: · A demenciával és a NCD-kel kapcsolatos kockázati tényezőkre vonatkozó, továbbáa demencia felismerését elősegítő ismeretek és a problémakör iránti érzékenyítés európai szintű növelése az általános lakosság és a konkrét célcsoportok körében. · A digitális eszközök használatának terjesztése a demencia megelőzése, korai felismerése és az állapotváltozások ellenőrzése érdekében. · A demenciával kapcsolatos adatok és a népességalapú nyilvántartások rendelkezésre állásának, minőségének, hozzáférhetőségének és használatának javítása · A demencia szűrésére vonatkozó, bizonyítékokon/legjobb gyakorlatokon alapuló eljárási protokollok javítása, szabványosítása, a népességszintű szűrésének biztosításáraés a magas kockázatú betegek klinikai környezetben történő szűrése,mind a klinikai, mind a nem klinikai környezetben történő szűrésekre vonatkozóan. · A demenciával élő betegek ellátásával kapcsolatos, bizonyítékokon és legjobb gyakorlatokon alapuló kórszerű kezelési módszertan alkalmazása, a betegutak javítása, megerősítése és szabványosítása. · A demenciával élő betegek bizonyítékokon (legjobb gyakorlatokon) alapuló önmenedzselésének javítása és szabványosítása. · A nem fertőző betegségekkel, különösen a demenciával élők esélyegyenlőségének és munkaerő-piaci részvételének javítása. · Határokon átnyúló együttműködés a digitális megoldások/technológiák terén –mind a köz- és a magánszféra közbeszerzéseit érintően Hosszú távú célokitűzések: · Hozzájárulás a nem fertőző betegségek okozta korai halálozás csökkentéséhez, a demencia sajátosságaira összpontosítva, európai szintű megelőzés és problémakezelés révén. · Az egészségügyi ellátásokhoz történő hozzáférés terén egyenlő esélyek biztosítása a különböző népességcsoportok között. · A tagállamok nemzeti/ országos szintű kapacitásainak javítása az ellátó rendszerek és szolgáltatások irányítása és működtetése, a multi-szektorális együttműködések és a partnerségek megerősítése révén, a nem fertőző betegségek megelőzésére és ellenőrzésére adott országos válaszlépések felgyorsítása érdekében. · Az egészségügyi rendszerek megerősítése és ösztönzése a nem fertőző betegségek megelőzésének és ellenőrzésének fokozására, a háttérben meghúzódó meghatározó társadalmi tényezők semlegesítésére, egy emberközpontúés a mindenkire általánosan kiterjedő egészségügyi alapellátás ellátás megteremtése révén. · A magas minőségű adatokkal kapcsolatos nemzeti kapacitás előmozdítása és támogatása a nem fertőző betegségek tendenciáinak és meghatározó tényezőinek nyomon követése, valamint a megelőzésük és ellenőrzésük terén elért eredmények értékelése érdekében. · Szabványosított módszertan kidolgozása és alkalmazása a szolgáltatások szervezésének javítására. |
Munkacsomagok |
A JADE Health a fenti célkitűzések megvalósítását 10 munkacsomagra (WP) osztja fel, amelyekből 4 transzverzális és 6 technikai munkacsomag. Munkacsomagok és feladatok bemutatása: WP1 – Menedzsment és koordináció 1.1. Stratégiai irányítás és projektirányítás 1.2. Menedzsment és pénzügyi irányítás 1.3. Rendszeres jelentéstétel, az Európai Egészségügyi és Digitális Végrehajtó Ügynökséggel (HaDEA) / Egészségügyi és Élelmiszerbiztonsági Főigazgatóság (SANTE) ·történő kommunikáció WP2 – Kommunikáció és disszemináció 2.1. Kommunikációs és disszeminációs terv kidolgozása 2.2. Kommunikációs és disszeminációs anyagok előállítása 2.3. A kommunikációs és disszeminációs tevékenységek koordinálása és végrehajtása 2.4. Kommunikációs és közösségi média kampány WP3 – Értékelés 3.1. Értékelési terv kidolgozása 3.2. Értékelő vizsgálat készítése 3.3. Értékelési műhely szervezése és lebonyolítása 3.4. Az értékelési eredmények elemzése 3.5. Záró értékelés elkészítése WP4 – Fenntarthatóság 4.1. A kísérleti megvalósítások fenntarthatóságának támogatása 4.2. A konzorciumi tudás kiaknázása a fenntarthatósági célok elérése érdekében 4.3. Összehangolás és együttműködés a magas szintű szakpolitikai fenntarthatóság előmozdítása érdekében WP5 – Egészségműveltség és az adatok hozzáférhetősége 5.1. Európai betegségfelügyelet és közvélemény-tudatosság: neurogeneratív betegségek epidemiológiájára és lakosság egészségműveltségére vonatkozó információk 5.2. Demencia, neurodegeneratív betegségek és neurológiai betegségek egészségműveltségi gyakorlatának rendszeres vizsgálata 5.3. Betegségek és stroke: kezelési stratégiák és a betegség lefolyásának követése 5.4. Biomechanikai paraméterek felügyelete neuro-degeneratív betegségekben 5.5. Egészségműveltségi beavatkozásokkísérleti alkalmazása az egészségügyi ellátásban WP6 – Neurokognitív zavarok korai felismerése 6.1. A neurokognitív zavarok tüneteinek és jeleinek korai felismerésével kapcsolatos igények, kihívások, előnyök és kockázatok feltárása 6.2. A demencia előtti Alzheimer-kór stádiumok felismerésével és a biomarkerek alkalmazásával kapcsolatos igények, kihívások, előnyök és kockázatok feltárása a megelőzési stratégiák és a betegséget módosító kezelések szempontjából 6.3. A demencia tüneteinek és jeleinek korai felismerést célzó oktatási programok kidolgozása 6.4. A megbélyegzés csökkentése és a közvélemény figyelmének felkeltése neurokognitív zavarokkal kapcsolatban 6.5. A neurokognitív zavarok korai felismerésének támogatása digitális egészségügyi és csúcstechnológiai eszközökkel 6.6. A neurokognitív zavarok korai felismerését és szűrését célzó kísérleti intézkedések végrehajtási tervének kidolgozása és végrehajtása a célcsoport életkora, kulturális és társadalmi sokszínűsége, valamint a betegség stádiumának figyelembevételével WP7 – A demencia és a stroke harmonizált és szinergikus megelőzése 7.1. Általános és országspecifikus jelentések készítése a döntéshozók és a politikai döntéshozók számára, a demencia és a stroke megelőzési stratégiáira vonatkozó valós adatok alapján 7.2. A demencia és a stroke potenciálisan elkerülhető eseteit előrejelző modell kidolgozása és tesztelése, a demencia és a stroke kockázati tényezőinek gyakoriságára vonatkozó országspecifikus adatok alapján 7.3 A demencia és a stroke megelőzésére vonatkozó legjobb gyakorlatok kísérleti végrehajtása 7.4. A demencia és a stroke kockázati tényezőire vonatkozó európai felügyeleti rendszer jellemzőinek meghatározása és harmonizálása. 7.4. Európai felügyeleti rendszer jellemzőinek meghatározása és harmonizálása a demencia és a stroke kockázati tényezőire vonatkozóan WP8 – A demenciában és neurodegeneratív rendellenességekkel élő személyek ellátási útvonalai (betegutak) 8.1. A jelenlegi ellátási gyakorlat áttekintése a demenciában és neurodegeneratív rendellenességekkel élő személyek integrált, diagnózis utáni ellátása terén 8.2. A demencia és neurodegeneratív rendellenességek lehetséges diagnózisával rendelkező személyek integrált ellátására irányuló pilot intézkedések előkészítése és végrehajtása. 8.2. Országspecifikus ajánlások kidolgozása a szolgáltatásfejlesztésre és a klinikai betegutakra vonatkozóan, amelyek javítják az integrált ellátási modellek fenntarthatóságát, figyelembe véve a demenciában és neurodegeneratív rendellenességekkel élő személyek jó minőségű ellátásának forráselosztási, megfizethetőségi, hozzáférhetőségi és méltányossági kihívásait WP9 – Személyközpontú új gondozási modellek 9.1. A személyközpontú új gondozási modellekkel kapcsolatos, eddig még kielégítetlen igények azonosítása 9.2. Új gondozási modell kidolgozása a közösségi gondozáshoz 9.3. Biztonságos tünetspecifikus és digitális monitoring megoldások létrehozása a demencia különböző típusaiban szenvedő személyek számára 9.4. Ajánlások a más munkacsoportokból származó tesztek a megtartott képzési workshopok eredményei után. WP10 – A veszélyeztetett csoportok és a stigmatizációjuk csökkentésére történő figyelemfelhívás 10.1. A stigmatizáció hatásainak és a veszélyeztett/kiszolgáltatott csoportok helyzetére történő figyelemfelhívás és érzékenyítés 10.2. Tudatos fellépést előmozdító ismertető anyagok és stratégiák kidolgozása 10.3. Eszközök fejlesztése és alkalmazása a társadalmi tudatosság és érzékenyítés fokozása érdekében. Magyarországról az OKFŐ mellett az Észak-budai Szent János Centrumkórház kapcsolt szervezetként (Affiliated Entity – AE) vesz részt az együttes fellépésben és egy pilot projektet fog megvalósítani. Az OKFŐ a WP2. munkacsomagban társvezetőként vesz részt, a koordináció és végrehajtás (T2.3.) részfeladatot pedig vezeti. A WP4. fenntarthatósági munkacsomagot vezetésén belül a pilotok megvalósítását és fenntarthatóságuk támogatását biztosító (T4.1), és az összehangolás és együttműködés a magas szintű szakpolitikai fenntarthatóságát előmozdító (T4.3.) feladatok végrehajtásáért felel. A WP6. neurokognitív zavarok tüneteinek és jeleinek korai felismerésével kapcsolatos igények, kihívások, előnyök és kockázatok feltárása munkacsomagban a (T6.1). és a (T6.5.) feladatokban vesz részt. A WP10. munkacsomagban a stigmatizáció hatásainak és a kiszolgáltatott csoportok helyzetének társadalmi tudatosítása (T10.1), a (T10.2), és a (T10.3) feladatokban közreműködik. |
Kötelező mondat |
A JA Jade health közös fellépés az Európai Unió finanszírozásával valósul meg. A kifejtett nézetek és vélemények azonban kizárólag a szerző(k) sajátjai, és nem feltétlenül tükrözik az Európai Unió vagy az Európai Egészségügyi és Digitális Végrehajtó Ügynökség (HADEA) véleményét. Így ezekért sem az Európai Unió, sem a támogatást nyújtó hatóság nem tehető felelőssé. |
Logo |
|
A projekt weboldala |
https://x.com/jadementia https://www.linkedin.com/company/jadementia |
Közérdekű információk |