TEHDAS 2- Előkészítő tevékenységek az adatok újrafelhasználására a javasolt Európai Egészségügyi Adattérben
Projekt cím |
TEHDAS 2- Előkészítő tevékenységek az adatok újrafelhasználására a javasolt Európai Egészségügyi Adattérben |
Projektazonosító |
101176773 |
Támogatási szerződés azonosító |
101176773 |
Projekt cím angolul |
Second joint action Towards the European Health Data Space – TEHDAS2 |
Rövid projekt név |
TEHDAS 2 |
Támogató program |
EU4H-(4H) HADEA |
Támogatás a programból (Pénznem) |
EUR |
Támogatás a programból (összeg) |
4 799 999,1 EUR |
Projekt teljes költségvetése (összeg) |
5 999 999,3 EUR |
Az OKFŐ-re jutó támogatás a programból (teljes összeg) |
138 704,1 EUR |
Az OKFŐ-re jutó támogatás a programból (%) |
80% - 110 978,67 EUR |
Az OKFŐ-re jutó hazai társfinanszírozás |
0 |
Az OKFŐ által biztosított önerő intézményi forrásból (%) |
20% - 27 725,43 EUR |
Támogatást igénylő |
SUOMEN ITSENAISYYDEN JUHLARAHASTO (SITRA) (Finn Innovációs Ügynökség) |
Főkedvezményezett |
SUOMEN ITSENAISYYDEN JUHLARAHASTO (SITRA) (Finn Innovációs Ügynökség) |
Konzorciumi partnerek száma összesen |
29 (BEN) kompetens hatóság – 38 kapcsolt szervezet (AE) |
Projekt megvalósításának tényleges kezdete |
2024.05.01. |
Projekt fizikai befejezésének határideje |
2026.12.31. |
Projekt fizikai befejezésének tényleges határideje |
2026.12.31. |
Háttér |
Az Európai Unió célja az egészségügyi adatok határokon átnyúló biztonságos használatának előmozdítása. Az európai egészségügyi adattér (EHDS) elfogadásával az erős Európai Egészségügyi Unió egyik sarokköve valósul meg. EHDS lehetővé teszi majd, hogy a páciensek szabadon megosszák egészségügyi adataikat, például kórtörténetüket, vizsgálati eredményeiket vagy receptjeiket a kórházakkal és az orvosokkal, mind a tagállamokon belül, mind pedig azok között. Ezzel egyidejűleg az adatokhoz való könnyebb hozzáférés lehetőséget teremt az innovatív és életmentő kezelések és eszközök fejlesztéséhez, valamint széles információs bázist biztosít az egészségügyi szakpolitikák kidolgozásához és végrehajtásához. Az adatok megosztása hozzájárulhat az életmentő kezelések és a személyre szabott gyógyszeres terápiák fejlesztéséhez, valamint a válsághelyzetekre való felkészültség javításához is. Az adatkezelési eljárások és az adatok minősége előfeltétele az adatok megbízható másodlagos felhasználásának a kutatásban, a szabályozásban és a politikai döntéshozatalban. Erre vonatkozóan a szintén a finn SITRA koordinálásával megvalósult TEHDAS1 projekt kidolgozta adatminőségi keretrendszerét és az adattér fő elemeit, az úgynevezett architektúrát. Az EHDS infrastruktúrájának legkritikusabb eleme az adatfeldolgozás biztonságos környezetének szavatolása és a magas biztonsági szintek bevonása. Az adatfeldolgozás az adatkezelési engedély megadása után történik, ez az EHDS architektúra kulcsfontosságú eleme. Mivel az egészségügyi adatokhoz való határokon átnyúló hozzáférés legfőbb akadályát az eltérő jogértelmezések jelentik, ezért kulcsfontosságú az uniós és a nemzeti szintű jogszabályozás. A HealthData@EU projekt az egészségügyi adatok másodlagos felhasználásának technikai infrastruktúráját tesztelte. A tagállamoknak össze kell hangolniuk nemzeti jogszabályaikat az uniós szabályozással annak érdekében, hogy Európa-szerte harmonizált gyakorlat kerüljön kialakításra. Ahhoz, hogy az európai egészségügyi adattér fenntartható legyen, be kell vonni valamennyi érdekeltet, az egyéneket, a technológiai- adatplatform- és egészségügyi szolgáltatókat is. Minden tagállam egy vagy több egészségügyi adathozzáférési szervet hozhat majd létre, hogy lehetővé tegye az egészségügyi adatokhoz történő másodlagos célú hozzáférést. Az eredményes másodlagos adatfelhasználás érdekében biztosítani szükséges az ágazatok közötti együttműködést, az önkéntes adatmegosztás, beleértve az adataltruizmust is, amely fontos szerepet fog játszani az EHDS-ben is. A közjó fogalmának és az etikai megfontolásoknak mindig előtérben kell lenniük az átláthatóság és a társadalmi bizalom fenntartása érdekében. Az egészségügyi adatok másodlagos felhasználása során, a közérdeken alapuló adatfeldolgozás irányába szükséges elmozdulni, ezért az egyének számára lehetővé kell tenni, hogy továbbra is szabadon rendelkezhessenek saját adataik felhasználásáról. |
A projekt általános célkitűzései Rövid/Közép/ Hosszú távú célok |
Az európai egészségügyi adattér (EHDS) kialakításának fő célja az egészségügyi adatok másodlagos felhasználásának összehangolása egy egységes jogi keretrendszer kialakításával. Ennek érdekében a TEHDAS2 kezdeményezés 30 ország 68 szervezetét fogja össze, hogy közösen iránymutatásokat és műszaki előírásokat dolgozzanak ki az összes tagállam és az Európai Bizottság közös használatára az EHDS harmonizált végrehajtásának (végrehajtási jogi aktusok) előkészítése, kidolgozása és az összes érintett fél közötti együttműködés fejlesztése érdekében. A konzorciumot a SITRA (SUOMEN ITSENAISYYDEN JUHLARAHASTO) finn Innovációs Ügynökség vezeti. Az európai kutatók, vállalkozások és politikai döntéshozók számos akadályba ütköznek az egészségügyi adatok határokon átnyúló felhasználása kapcsán. Új jogszabály szükséges, amely tisztázza és harmonizálja a tagállamok gyakorlatát. Az egyértelmű jogszabályok és adatvédelmi követelmények biztosítják majd az egészségügyi adatok biztonságos felhasználását. Az új technológiák és a közös szabványok segíteni fogják az európai egészségügyi ellátás jobbá tételét, ami mindenki javát szolgálja majd. A TEHDAS2 projekt olyan konkrét iránymutatásokat és technikai szabványokat fog kidolgozni, amelyek megkönnyítik az egészségügyi adatok megosztását a különböző országokban, emellett támogatni fogja az EHDS jogszabály harmonizált végrehajtását. A projekt eredményei útmutatást nyújtanak majd az egészségügyi adatokkal foglalkozó hatóságoknak, az adattulajdonosoknak és a felhasználóknak a rendelet szerinti jövőbeli kötelezettségeik teljesítéséhez. A projekt szakpolitikai irányelveket/ útmutatókat fog kidolgozni és harmonizált eszközöket fog ajánlani a betegnyilvántartásokban szereplő adatok leírására. Ezek támogatni fogják az egészségügyi adatok elérhetőségét és egyszerűsítik az azokhoz való hozzáférést. A projekt emellett technikai előírásokat fog kidolgozni a biztonságos adatfeldolgozási környezetekre, együttműködési modellekre, továbbá iránymutatást nyújt az adatokhoz történő hozzáférés és az adathasználat engedélyeztetési díjszabására vonatkozóan is. A közös fellépés keretében 20 irányelv és technikai specifikáció készül majd, amelyek segítséget nyújtanak a megoldások kidolgozásához és a határokon átnyúló együttműködés megvalósításához. Az eredmények útmutatást nyújtanak majd az egészségügyi adatokhoz való hozzáféréssel foglalkozó szerveknek jövőbeli feladataik és kötelezettségeik, valamint az adattulajdonosok és felhasználók számára a rendelettervezetben foglalt jövőbeli kötelezettségeik teljesítéséhez olyan területeken, mint: · az adatkészletek azonosítása és leírása · az egészségügyi adatokhoz való hozzáférés elősegítése az egészségügyi adatok életciklusának kulcsszereplői számára · a biztonságos adatfeldolgozási környezetek technikai keretrendszerének kialakítása · a polgárok részvétele és bevonása · közös tagállami szakpolitikák működési és együttműködési modelljeinek kidolgozása. A TEHDAS2 fellépés a korábbi TEHDAS közös fellépés és más közös fellépések munkájára épül. Szorosan együttműködik majd a folyamatban lévő, EHDS kialakítását előmozdító projektekkel és kezdeményezésekkel a kiegészítő jelleg és a szinergiák kihasználása érdekében. A TEHDAS2 eredményei relevánsak lesznek minden EU-tagállam számára, és az intenzív projekt kommunikáció és disszeminációs tevékenységek révén széles körű elérést biztosítanak. |
Munkacsomagok |
A közös fellépés megvalósítása nyolc munkacsomagban történik WP1 – Menedzsment és koordináció 1.1. A projekt hatékony irányítása 1.2. Pénzügyi irányítás és támogatási jelentés 1.3. Belső projektkommunikáció és információáramlás 1.4. Előrehaladási jelentés, nyomon követés és ellenőrzés 1.5. Külső kapcsolatok, szinergiák és folytonosság WP2 – Kommunikáció 2.1. Uniós szintű kommunikációs tevékenységek tervezése, vezetése és lebonyolítása 2.2. Weboldal és közösségi média tartalmak létrehozása 2.3. Kapcsolattartás a munkacsoportok vezetőivel és disszeminációs jelentések készítése WP3 – Értékelés 3.1. Értékelési terv kidolgozása 3.2. Értékelő vizsgálat készítése 3.3. Értékelési workshop szervezése és lebonyolítása 3.4. Az értékelési eredmények elemzése 3.5. Záró értékelés elkészítése WP4 – Együttműködési modellek 4.1. Díjakra és szankciókra vonatkozó iránymutatások 4.2. Együttműködés és az érdekelt felek bevonása 4.3. Az egészségügyi adatokhoz való nemzetközi és harmadik országbeli hozzáférésre és azok továbbítására vonatkozó iránymutatások WP5 – Adatfeltárás 5.1. Az adattulajdonosok adatfeltárási kötelezettségei 5.2. Az egészségügyi adatokhoz való hozzáféréssel foglalkozó szervek közös politikái 5.3. Adatok gazdagítása és összekapcsolása 5.4. Felülvizsgáló bizottság WP6 – ACCESS2DATA (Hozzáférés az adatokhoz) 6.1. Az egészségügyi adatok hozzáférhetővé tétele 6.2. Az adathozzáférés és az adatkérés helyes alkalmazási gyakorlata 6.3. Az adatokhoz való hozzáférésre vonatkozó eljárások és formátumok 6.4. Az adathozzáférési és adatkérési kérelmek kezelése és nyomon követése WP7 – Biztonságos adatfeldolgozás 7.1. Az elektronikus egészségügyi adatok feldolgozásával kapcsolatos kötelezettségek teljesítésének módja az SPE-ben 7.2. Adatminimalizálás és az adatok azonosítástalanítása (anonimizálás és álnevesítés, szintetikus adatok) 7.3. Közös IT-infrastruktúra megvalósítása 7.4. Biztonságos feldolgozási környezetek 7.5. Adatok összekapcsolása 7.6. Felülvizsgáló bizottság WP8 – A polgárok szolgálatában 8.1. A polgárok bevonása az egészségügyi adatok másodlagos felhasználásába az EHDS-en belül 8.2. Természetes személyek tájékoztatása az egészségügyi adatok felhasználásáról - "Polgári információs pont". 8.3. Az adatfelhasználók kötelezettségei a kutatási eredményekkel kapcsolatban A fentiek közül az OKFŐ a 4., 6., 7. és 8. munkacsoportokban közreműködik. A TEHDAS2közös fellépésben az OKFŐ nemzeti kompetens hatóságként, az ESZFK Egészséginformatikai Szolgáltató és Fejlesztési Központ Nonprofit Kft. (ESZFK) pedig kapcsolt szervezetként (Affiliated Entity – AE) vesz részt. |
Kötelező mondat |
A TEHDAS2 közös fellépés az Európai Unió finanszírozásával valósul meg. A kifejtett nézetek és vélemények azonban kizárólag a szerző(k) sajátjai, és nem feltétlenül tükrözik az Európai Unió vagy az Európai Egészségügyi és Digitális Végrehajtó Ügynökség (HaDEA) véleményét. Sem az Európai Unió, sem a támogatást nyújtó hatóság nem tehető felelőssé értük. |
Logo |
|
A projekt weboldala |
|
Közérdekű információk |