II/2. Képzés, humánerőforrás-fejlesztés - TÁMOP-6.1.4/12/1-2012-0001
2016. jún. 20.
A védőnői és háziorvosi ellátással kapcsolatban a minőségi munkavégzés iránti igény korszerű tudást és módszerek alkalmazását kívánja meg a szakemberektől. A gyermek alapellátásban dolgozó szakemberek részére jelenleg nem állnak rendelkezésre olyan továbbképzések, melyek kellő segítséget, elméleti és főleg gyakorlati útmutatást nyújtanak a fejlődési zavarok felismeréséhez, a rehabilitációs lehetőségekről, az ellátási algoritmusról, valamint a társszakmák kompetenciáiról.
A módszertani alprojektben olyan jelentőségű fejlesztések történnek, amelyek megismertetése, elterjesztése érdekében képzési programok fejlesztése és szervezése szükséges.
Főbb tevékenységek a képzési, humánerőforrás-fejlesztési alprojektben
Az egységes szemlélet és gyakorlat érdekében
- az új ismereteket tartalmazó továbbképzések, tananyagcsomagok fejlesztése,
- a kidolgozott tananyagcsomagok továbbképzési rendszerben való elhelyezése, minősítése (akkreditálás a vonatkozó jogszabályok szerint),
- korszerű képzési formák (távoktatás) és módszerek alkalmazásával pontszerző továbbképzések megszervezése, lebonyolítása történik.
A területi, iskolai és kórházi védőnőknek, illetve a vegyes praxist ellátó, és házi gyermekorvosoknak összesen 14 különféle szakmai tartalmú továbbképzés készül, többek között az alábbi témákban:
- gyermekek fejlődésének nyomon követése, életkorhoz kötött szűrések, rizikófelmérés,
- kora gyermekkori fejlődéslélektani ismeretek,
- a család működésével és működési zavaraival kapcsolatos általános ismeretek,
- organikus fejlődés és zavarai (a korai intervenciós szolgáltató hálózat és a korai fejlesztés),
- különböző élethelyzetű szülők csoportos foglalkozása,
- kommunikációs készségfejlesztés, stb.
A továbbképzések ingyenesen vehetők igénybe és a szakemberek maguk választhatják ki, hogy mely(ek) elvégzése segíti leginkább a munkájukat. A továbbképzések elméleti és gyakorlati modulokat tartalmaznak. Az elméleti tananyag távoktatási (e-learning) formában lesz elérhető. A 3-6 gyakorlati nap szervezésekor figyelembe vesszük a munkaadói szempontokat, a helyettesítési feladatokat és lehetőség szerint a lakóhelyhez minél közelebbi helyszínre szervezzük a csoportokat (utazási és időfaktor).
Az alprojektben a fentiek mellett tananyagcsomagokat és modulokat fejlesztünk és tesztelünk a védőnői alapképzés és szakorvosképzés számára az egészségtudományi és orvosi karok, képzőintézmények együttműködésével.