Az Országos Kórházi Főigazgatóság átfogó programjának célja, hogy a szakdolgozó és a beteg között gördülékenyebb, zökkenőmentesebb legyen a kommunikáció. A kommunikációs készségfejlesztés az ápolási igazgatók, vezető szakdolgozók személyes részvételével történt, a professzionális trénerek vezette képzésekre az ország minden pontjáról és minden szakterületről érkeztek vezető szakdolgozók, és nemcsak kórházi, hanem rendelőintézeti szakemberek is részt vettek a programon. A kiscsoportos foglalkozások keretében a résztvevők módszertani támogatást kaptak a beteg-szakdolgozó közötti kommunikációs helyzetek megoldásához, szituációs gyakorlatokkal, valamint a stressz, a feszültség hatékonyabb kezelésére ajánlott, elsajátítható módszerekkel gazdagodtak, amelyeket átadnak munkahelyük kollektívájának is.

Mint korábban beszámoltunk róla, a kommunikációs tréninget megelőzte egy felmérés, amelyben a szakdolgozók kifejezték igényüket egy ilyen program iránt, és fontos tényező az is, hogy a képzés során összegyűjtött információkat, javaslatokat a trénerek segítségével elemzik és beépítik egy következő készségfejlesztő programba.


Az egészségügyi szakdolgozói kommunikációs tréning központi rendezvényével kapcsolatos tapasztalatairól Deli Máriát, az Országos Kórházi Főigazgatóság ápolási és betegbiztonsági igazgatóját kérdeztük.

Főszervezőként és kvázi fővédnökként milyen következtetéseket vont le a nagyszabású egészségügyi szakdolgozói kommunikációs tréning elindítása kapcsán?

Az egyik legfontosabb megállapításom az volt, hogy az egészségügyi szakdolgozók kommunikációs készségeinek fejlesztése elengedhetetlen a betegellátás minőségének növeléséhez. A tréning során világossá vált, hogy a résztvevők nyitottak az új módszerekre és elkötelezettek a fejlődés mellett, ami megerősítette, hogy szükség van ilyen kezdeményezésekre.
 
A kommunikáció javítása révén közvetlen előnyöket tapasztalunk a betegellátásban, ami különösen biztató. A képzés nemcsak a szakmai kommunikáció fejlesztésére irányul, hanem arra is, hogy a dolgozók nagyobb magabiztossággal kezeljék a mindennapi betegkapcsolatokat. A tréning hangsúlyozza a mentális egészség fontosságát is, hiszen a jobb kommunikáció segíthet csökkenteni a konfliktusokat és a feszültségeket. Ezen készségek elsajátítása támogatja a dolgozókat abban, hogy hatékonyabban küzdjenek meg a napi stresszel, ezáltal csökkentve a kiégés kockázatát.
 
Az empatikus kommunikáció a betegellátáson túl a munkatársi kapcsolatokban is javulást hoz, mivel erősíti a csapatmunkát és a kölcsönös megértést. Fontos, hogy a résztvevők olyan eszközöket kapjanak, amelyek segítenek saját érzelmi terheik kezelésében, és így lelki egyensúlyuk fenntartásában a nehéz helyzetekben. 
Összességében a tréning nemcsak a betegellátás színvonalát, hanem a dolgozók mentális egészségét is javítja.

Deli Mária ápolási és betegbiztonsági igazgató (OKFŐ)


Közvetve akár 60 ezer egészségügyi szakdolgozót is érinthet ez a nagyívű kezdeményezés. Érkeztek már visszajelzések a résztvevők részéről?

Igen, valóban több mint 60 ezer szakdolgozót érint a tréning, és már a program korai szakaszában érkeztek pozitív visszajelzések. Többen kiemelték, hogy a képzés gyakorlati tudást nyújt, amit azonnal alkalmazhatnak a mindennapi betegellátásban, különösen a nehezebb kommunikációs helyzetek kezelésében: a résztvevők értékelték, hogy a megszerzett készségek nemcsak elméleti szinten hasznosíthatók. Sokan örültek a lehetőségnek, hogy részt vehetnek egy ilyen célzott képzésen, hiszen a mindennapi munka során ritkán jut idő a kommunikációs készségek tudatos fejlesztésére.

Utalt rá korábban, hogy a képzés során szerzett tapasztalatokat és javaslatokat beépítik a következő tréningekbe. Látnak már most olyan elemeket, amelyekkel hatékonyabbá lehetne tenni a programot?

Az első tréningek tapasztalatai alapján már most látható, hogy egyes elemek további finomításra szorulnak. A visszajelzések alapján a résztvevők különösen értékesnek tartják a gyakorlati helyzetekre való koncentrálást, kiváltképp a nehezebb kommunikációs szituációk kezelésében. A trénereink folyamatosan gyűjtötték a tapasztalatokat, amelyeket be fogunk építeni a következő fejlesztési programokba. A jövőben nagyobb hangsúlyt helyezünk a személyre szabott megoldásokra, hogy minden kolléga saját munkaköréhez illeszkedő támogatást kapjon. Az egyedi igények figyelembevétele kulcsfontosságú, hiszen minden szakdolgozó más-más kihívásokkal szembesül munkája során, és a tréningeknek ezt tükrözniük kell.

 

Az egészségügyi szakdolgozói kommunikációs tréning sikerét jelzik azok az intézményi köszönőlevelek is, amelyek a rendezvény óta sorra érkeznek a szervezőkhöz, többek között alábbi is:



Fotók: Ruzsa István